Fler människor byter till IPTV från kabel-TV

Fler har bytt till IPTV plattformar med abonnenter som överstiger 15 miljoner för första gången under 2018, då kabel-TV-abonnemangen sjönk till 13 miljoner, vilket ökar klyftan ytterligare inom betal-TV-sektorn.

Enligt Korea Communication Commissions (KCC) “2019 broadcast market competitive analysis” som jämför lönsamheten för de olika industrisegmenten, fanns det 15,66 miljoner IPTV-abonnenter under 2018, en ökning med 9,3 procent från föregående år . Smart-TV abonnemangen sjönk dock 1,7 procent till 13,8 miljoner.

Rapporten analyserar konkurrensen inom betal-TV-sektorn – IPTV, Kabel-TV, Satellit-TV och 8-nivå vestigiellt sidoband (8VSB) – samt sändningskanaler samt program- och annonsmarknaden.

Klyftan mellan de två plattformarna har ökat under de senaste åren. Under 2017 överträffade IPTV kabel-TV för första gången med 290 000 och under 2018 förstorades gapet ytterligare till 860 000.

Den totala betal-TV-marknaden har visat en tillväxt på 3,5 procent till 32,72 miljoner abonnenter.

Genom fusioner och förvärv (M & A) KT och Dreamfilms ledde pay-per-view marknaden med 31,2 procent eller 10,22 miljoner, följt av LG U + och LG Hello Vision på 24,6 procent (8,06 miljoner), och SK Bredband och T Broad med 23,9 procent (7,83 miljoner).

Under 2018 ökade den totala försäljningen från kanaldistributioner med 1 366 biljoner ökade med 8,7 procent. Exklusive vanliga PP-kanaler som hemshopping, data, radio och video på begäran ökade den totala försäljningen med 2,7 procent till 718,2 miljarder won. De tre stora programföretagen KBS, MBC och SBS såg en sammanlagd ökning med 25,4 procent till 318,4 miljarder won.

CJ anslutna kanaler producerade mest omsättning med 210 miljarder vann följt av MBC med 148 miljarder vann, KBS 143 miljarder vann och SBS med 118 miljarder vann.

Statistiken visar att marknaden har dominerats av ett fåtal företag som får mer marknadsandelar genom M & As Experter påpekar att regeringens mest brådskande uppgift är att säkra rättvis konkurrens.

“Våra ansträngningar bör inte sluta med sändningen marknaden konkurrensanalys … vi måste brainstorma politik som kommer att ge positiva vibeller och riktning till branschen,” KCC ordförande Han Sang-hyuk sa.